[CC-Hungary] � + bankjegyek

Aniko Gyenge anikonaso at hotmail.com
2005. Dec. 13., K, 09:12:40 CET

en az alabbi valaszt csak nyomokban tudom elolvasni, de a helyes valasz a
kovetkezo:

1. jogvedett muvek eseteben (azaz az 1935 ota keszult fotoknal):

Szjt. 68.  (1) A szabadban, nyilvnos helyen, lland jelleggel fellltott
kpzmvszeti, ptszeti s iparmvszeti alkots ltkpe a szerz
hozzjrulsa s djazs nlkl elkszthet s felhasznlhat.
(2) Tudomnyos ismeretterjeszt elads, tovbb iskolai oktats cljra
[33.  (4) bek.] kpzmvszeti, ptszeti, iparmvszeti s ipari
tervezmvszeti alkots kpe, valamint a fotmvszeti alkots a szerz
hozzjrulsa s djazs nlkl felhasznlhat.

Felhvom a figyelmet az els bekezdsben "szabadban, nyilvnos helyen,
lland jelleggel fellltott kpzmvszeti..." alkots ltkprl van sz,
a msodikban pedig "tudomnyos ismeretterjeszt elads, tovbb iskolai
oktats" cljrl. Ami ezt nem teljesti, az a szerz (jogutd) kizrlagos
engedlyezsi jogba tartozik.

Fotk, festmnyek, szobrok esetben a szerzn kvl szksges az tbrzolt
szemlye beleegyezse is:

72.  Megrendelsre kszlt kpms tekintetben a szerzi jog gyakorlshoz
az brzolt szemly beleegyezse is szksges.

2. nem vdett mvek esetben:

a vdelmi id lejrtt kveten a szerzi jogi trvny alapjn ezeken az
alkotsokon mr senkinek sincs szerzi engedlyezsi joga. az viszont
elfordul, hogy az eredeti pldny (negatv) tulajdonosa
ellenszolgltatshoz kti a msolatksztst (ez csak praktikusan nz ki
gy, mint egy felhasznlsi engedly, elmletben nincs kze a szerzi
joghoz).
tovbb: az brzolt szemly-szably sem rvnyes, viszont van mindenkinek
kpmshoz val joga a Ptk. alapjn:

80.  (1) A szemlyhez fzd jogok megsrtst jelenti a ms kpmsval
vagy hangfelvtelvel kapcsolatos brmifle visszals.
(2) Kpms vagy hangfelvtel nyilvnossgra hozatalhoz - a nyilvnos
kzszerepls kivtelvel - az rintett szemly hozzjrulsa szksges.
(3) Meghalt szemly emlknek megsrtse miatt brsghoz fordulhat a
hozztartoz, tovbb az a szemly, akit az elhunyt vgrendeleti juttatsban
rszestett. Ha a meghalt szemly (megsznt jogi szemly) j hrnevt srt
magatarts kzrdekbe tkzik, a szemlyhez fzd jog rvnyestsre az
gysz is jogosult.

Ezekbl az kvetkezik, hogy a kpms nyilvnossgra hozatala az adott
szemly hozzjrulst ignyli (halla utn rks). Ez nem vonatkozik a
kzszereplsekre, azokrt a fotkrt nem kell engedlyt krni. Megjegyzem,
hogy a nyilvnossgra hozatal sztem itt nem ugyanaz, mint a szerzi jogban
(szjt. szerint vlsz. ez egy egyszer gyakorolhat jog, a Ptk. alapjn vlsz.
pl. a klnbz jsgokban val megjelens nll nyilvnossgra hozatalnak
szmt.)

a bankjegyekkel kapcsolatban mi a krds?

Anik