[CC-Hungary] A Jozsef Attila sztori: Makai vs MEK

Moldovan Istvan moldovan at mek.oszk.hu
2005. Dec. 15., Cs, 21:47:07 CET

Idézet Nyenyec N <nyenyec at gmail.com>:

> Emlekszem en annak idejen nagy megrokonyodessel olvastam, hogy Mo-n
> ilyesmire sor kerulhet.
>
> http://index.hu/kultur/pol/jozsefa0413/
>
> Nagyon erdekelne, hogy mi lett a sztorinak a vege.

A jogörökös másodszori felszólítására eltávolítottuk
József Attila műveit a Magyar Elektronikus Könyvtárból.

Nem sokkal később Weöres Sándor jogait képviselő ügyvédi
iroda is jelentkezett, itt hasonló módon kellett eljárnunk.
Azóta hasonló felszólítás nem érkezett.

József Attila örökösével azóta sikerült pár e-mail-t váltani.
Nem anyagi igény miatt ragaszkodott a levételhez, hanem
azért, mert nem kértünk tőle előzetes engedélyt. Ezt elvi
problémának találta. Tájékoztatása szerint a zavaros helyzet
miatt a döntést, a netes szolgáltatás engedélyezését a NKÖM-re
bízta, de onnan hónapok óta nem kapott semmiféle választ.
Egy Origo-s újságíró segített kapcsolatot teremtenünk vele,
próbált egyeztetni, sajnos sikertelenül. A NKÖM semmiféle
lépést nem tett az ügyben tudomásunk szerint.

Egy kanadai egyetemi tanár viszont felajánlotta saját
honlapját a szolgáltatásra, amelyet azóta el is indított
   http://www.mathstat.dal.ca/~lukacs/ja/
A szolgáltatás teljesen jogszerű, mivel Kanadában
a védelmi idő 50 év, ott már József Attila művei
köztulajdonba mentek át.

Folyomány:

A MEK-be a közelmúltban beépítettük a Creative Commons
kezelését. Azaz a metaadatainkba felvettük egy külön
mezőbe a megfelelő licenceket. Továbbá a MEK feltöltő
űrlapjában is létrehoztunk egy új mezőt, erre vonatkozóan
   http://mek.oszk.hu/html/kapcsolat.html#feltoltes

Innentől kezdve igyekszünk a számunkra dokumentumot
felajánlóknál rákérdezni a CC licencre, de ez természetesen
előzetes tájékoztatást, ismeretterjesztést igényel.

Sajnos egyelőre csak a Szabad kultúra c. kiadványnak
van ilyen beépített CC licence a könyvtárunkban
Lessig, Lawrence: Szabad kultúra
A kreativitás természete és jövője
   http://mek.oszk.hu/03200/03207

Természetesen a visszamenőleges, védett műveknél a CC nem
oldja meg a József Attila ügyhöz hasonló problémákat.
De időben előre, talán segít a jövőben megfelelően kezelni
ezeket. A közelmúltban kötöttünk megállapodást az MTA Politika-
tudományi Intézettel kiadványaik elektronikus átvételére,
náluk már felhívtuk a figyelmet, ajánlottuk, hogy válasszanak
CC licenceket.

> Es altalaban, milyen precedensek vannak arra nezve, hogy jogsertes
> miatt eljartak Mo-n websiteok es/vagy non-profit szervezetek ellen?

Egy freewebre feltett Örkény novella miatt egy magánszemélyt
felszólítottak a mű levételére, ami azóta meg is történt.
   http://index.hu/kultur/pol/orkeny0613/

Egy külföldi szerveren lévő könyv warez oldal pedig
elköltözött, regisztrálttá vált a magyar könyvkiadók
felháborodott tiltakozása után idén, augusztus végén
   http://index.hu/tech/net/slp0826/

(A szolgáltatók illedelmesen meghajoltak a kiadói
követelések előtt, nem tisztázódott, hogy az orosz
törvények szerint jogos-e a magyar kiadói követelés :-??

> Az erdekelne, hogy van-e mitol tartani. Fenyegetve volna-e mondjuk egy
> nonprofit alapitvany, aki kiadja CD-n/DVD-n/papirban a magyar
> Wikipediat (vagy mondjuk sulinetes szereverekre teszi) es kesobb
> kiderul, hogy a kepek es vagy szovegek egy resze jogserto.
>
> Mi a legrosszabb, ami tortenhet? Lehet belole birosagi ugy?
> Penzbirsag? Milyen peldak vannak erre?

A példák alapján először felszólítás történik, nem egyből
bírósági ügy. Ha a felhasználást megszüntetik a felszólítás
után, általában nem követi az esetet bírósági ügy. Attól is
függ, a felhasznált művek kié, mennyire vélelmezhető anyagi
érdeksértés.

A CD-DVD kiadás azért érzékenyebb, mint a nyilvános, ingyenes
net-es szolgáltatás, mert ha a CD-ért akár már 1 Ft-ot kérnek,
akkor az kereskedelmi felhasználásnak minősül és azt sokkal
érzékenyebben ítélik meg a jogtulajdonosok.

üdv

István
MEK könyvtáros