[CC-Hungary] adatbázis szerzöi joga

Aniko Gyenge anikonaso at hotmail.com
2006. Aug. 23., Sze, 11:19:46 CEST

 >Sziasztok, megint egy wikipédiás problémával zaklatnálak benneteket.

nem lepodtem meg:) de ezek a legjobb kerdesek ezen a listan ugyhogy csak
hajra. es bocs, ha neha tobb idobe kerul, vagy elfelejtem.

> [...]
>kimásolni, "ha az adatbázis tartalmának megszerzése, ellenörzése vagy
>megjelenítése jelentös ráfordítást igényelt", "attól függetlenül ... hogy
>az adatbázis szerzöi jogi vagy bármilyen más jogi védelemben részesül-e".
>Ez teljesen ellentmond a szerzöi jog alapelvének, hogy az egyéni-eredeti
>jelleget védi, nem olyan mennyiségi jellemzöket, mint az idöráfordítás.
>Most akkor mi az igazság? Hogyan lehet eldönteni, hogy önmagukban nem
>védett cikkek tömeges másolása honnantól jogsértö? Van erre valami
>precedens vagy SZJSZT vélemény vagy hasonló, amin el tudok indulni?

kezdem a legegyszerubbel: az SZJSZT-nek szamos adatbazisos dontese van, sot,
van egy rakassal az Europai Birosagnak is. es szep a szakirodalma is. csak
hogy a legfontosabbakat emlitsem:
a www.ivir.nl oldalon (draga Hugenholtz prof. intezetenek oldalan van egy
adatbazisjogi adatbazis :)
a magyar irodalomban pedig jo szivvel ajanlom Kabai Eszter cikket, ami a
Boytha Gyorgy 70. szuletesnapjara kiadott kotetben hozzaferheto.
A konkret valaszok:

azt nagyon jol latod, hogy ennek keves koze van a szerzoi joghoz. nem is az.
ez mar abbol is lathato, hogy az Szjt. teljesen onalloan, meg a szomszedos
jogoktol is elszeparaltan adja a szabalyokat. (ha rosszak, azert nem a
magyar jogalkotot kell hibaztatni, a szabalyok szo szerint megegyeznek a
vonatkozo iranyelveivel (asszem, 96/9/EK). nagyon sok a kritika, a
szabalyozas felulvizsgalat alatt is all.
az adatbazis eloallito nem "alkoto", hanem az, aki a penzt adja, lenyegeben.
a szabalyozas lenyege is az, hogy a versenytarsak ellen vedje a "termeket".
ugyanis egy ilyen adatbazis osszeallitasa rengeteg munkat igenyelhet (meg ha
nem is alkoto munkat), ami penzt er. ha valaki az osszes adatot kinyeri az
adatbazisbol (mondvan, hazok nem vedettek), es letrehoz egy masik adatbazist
ugyanazokbol az adatokbol, azzal tisztessegtelen elonyhoz jut, hiszen o nem
dolgozott meg ezert.
ez van azon szabaly mogott, miszerint a jelentos reszt sem szabad kimasolni.
(sot, tovabbmegyek: egyes esetekben a jelentektelen resz kimasolasa is
tilos... (84/A. § (3) bekezdés) ez bizony neha oda vezet, hogy olyan lesz a
hatas, mintha az egyes adatok is vedelem alatt allnanak.
Aniko

Don't just search. Find. Check out the new MSN Search!
http://search.msn.click-url.com/go/onm00200636ave/direct/01/