[CC-Hungary] Béka segítségre szorul.

Ákos Maróy darkeye at tyrell.hu
2007. Jan. 16., K, 10:39:04 CET

zhajdu at dunakanyar.net wrote:
> Szerintem itt egy szerencsetlen szohasznalatrol van szo mindossze, az
> Artisjusnak nincs semmifele buntetojogi jogositvany a kezebe adva, a
> kollega siman a feljelentes tetelenek lehetosegerol beszel.

a problema pontosan ez, amit irsz: hogy ez a tema egyaltalan buntetojogi
kategoria. ahogy Peter irta:

> A két jogterületnek teljesen más a nézőpontja. A büntetőjog azt
> mondja: vannak olyan cselekmények, amelyek súlyosan sértik a
> társadalom működésének rendjét (erre mondják azt szakkifejezéssel,
> hogy "társadalomra veszélyes"), és ezért büntetéssel kell fenyegetni

ahol egyertelmu, hogy megosztani valakivel a "Happy birthday" kottajat
es szoveget nem "tarsadalomra veszelyes". am az efajta kornyezet konnyen
adja a lehetoseget, hogy barkit egy buncselekmennyel fenyegessunk meg
amikor az uzleti (polgari) erdekeinket serti.

meglatasom szerint ilyen ertelemben pont a mostani gyakorlat a
tarsadalomra veszelyes. nagy tomegeket felelmben tartani, barkit tudni
bortonnel fenyegetni nem a tarsadalom epiteserol szol. az, amit ved a
torvenykezes es ami ennek a negativ hatasa tarsadalmi szembpontobl
egyaltalan nincs aranyban. es lassuk be, ma ha egy tetszoleges
haztartasba bemegy az ember, valoszinubb mint nem, hogy talal olyan
anyagot, ami alapjan az adott polgar ellen lehet buntetojogi
feljelentest tenni a szerzoi jogi es masolasvedelmi torvenyek alapjan.

persze ertem en azon szervezetek strategiajat, akik elnek az igy
kialakitott lehetoseggel. nem is varhato el egy gazdasagi szereplotol,
hogy ne hasznalja ki a haszonszerzesi lehetosegeit maximalisan (ez egy
irracionalis gazdasagi magatartas lenne tole). a problema alapvetoen az,
hogy sikerult ilyen helyzetet kialakitani. es sajnos ezt megvaltoztatni
nehez, hisz eros gazdasagi erdek all a status quo mogott, ami magaval
von lobbi-erot, stb.

de nem lehetetlen.

Akos