Re: [CC-Hungary] Betűtípusok bemutatása

Peter Toth tothpb at gmail.com
2007. Jan. 25., Cs, 10:12:24 CET

Nos, a betűtípusok és fájlfontok védelme egy külön érdekes téma.

A lényeg röviden: egy betűtípus egyes elemei (a betűk és más
írásjelek) önmagukban is állhatnak a szerzői jog védelme alatt, mint
grafikai alkotások, ha azok egyéni-eredeti jellegű művészeti
alkotásnak minősülnek. (Nyilván meg lehet rajzolni úgy egy betűtípust,
hogy az már alkotás legyen.) Ez sok esetben nem áll fenn, illetve
olyan régen megalkották már a gyakran használt betűtípusokat, hogy
azok nem állnak már védelem alatt.

A másik dolog, ami viszont védett lényegében minden esetben, az a
fontfájl, mivel az ún. kernerezés során (amikor a grafikusan
megrajzolt írásjelekből egy fontkészletet készítenek) a programozónak
olyan nagy alkotási szabadsága van, hogy a szerzői jogi védelem
fennáll. Ezzel az üggyel legalább 2 SZJSZT vélemény foglalkozott,
nagyon alaposan.

Ami a konkrét ügyet illeti:
- a fontfájl szerzői jogi védelmével nem kell foglalkoznod. Nem arról
van szó ugyanis, hogy pl. saját szövegszerkesztődhöz felhasználod más
fontfájlját, és egyáltalán: nem magát a fontfájlt használod fel
szerzői jogi értelemben, hanem csak a betűket. TEHÁT, HA EBBEN AZ
ÉRTELEMBEN ÍRTAD AZT, HOGY "VÉDETT BETŰTÍPUS", AKKOR NINCS SEMMILYEN
SZERZŐI JOGSÉRTÉS A LEÍRT FELHASZNÁLÁS ESETÉN.
- a betűk, mint grafikai alkotások (ha azok) viszont felhasználásra
kerülnek, valóban. Itt megjegyzem, hogy a normál esetben használt
betűtípusoknál a szoftver megvásárlásával természetesen "jogot
vásárolsz" a betűtípusok használatára is, tehát ebből nem érhet semmi
gond.

Ha pedig egy különleges, szerzői jogi védelem alatt álló betűtípus
bemutatásáról van szó, amiben egy-egy betű is védelem alatt áll, de
pl. a szövegszerkesztő program gyártója útján nem kaptál felhasználási
engedélyt, csak akkor lehet ebből egyáltalán probléma. De őszintén
szólva nem túl valószínű eset az, hogy emiatt guillotine alá vigyenek
bárkit is. (Jogászok számára mondom, hogy szerintem helyes lenne, ha a
Szjt. 68.§ (2) nemcsak "tudományos ismeretterjesztő előadásokra",
hanem általában "tudományos ismeretterjesztő célra" lehetővé tenné a
felhasználást.)

TPB