[CC-Hungary] tulajdonjog és szerzői jog kapcsolata

Kis Janos Virnet Budapest johannes at mail.datanet.hu
2009. Május. 15., P, 01:00:12 CEST

bocs, de a csapos itt kenytelen kozbeszolni.
Ugyanis kialakuloban van egy tulajdon alapjan
keletkezo joggyakorlas is, ami kb ugyanolyan, ha
nem rosszabb mint a jelenlegi szerzo jog(vesztoi) gyakorlat.

A klasszikus pelda a Stille Nacht szerzoi joga
mar regen minden szamitas szerint lejart.
Ugyanakkor a kezirat birtokos orkosok, ami egy
kozség önkormanyzata, a vallasi es maga eloadasok
kivetelevel a kezirat birtoklasanak jogan
jogdijat ker. Hasonloan cselekszik Beethoven
keziratainak kiadoja egy holland konyvkiado ceg.
Kivetel a IX szimfonia, mert az EU - hogy ne
legyen problema - kopzadakozasbol megvette a
keziratot. Nem akarta hogy az EU himnusz miatt jogdijat kelljen fizetni.

Masik ilyen az NHK cserebe azert, hogy
felujittatta a sxtusi kapolnat 2020-ig nem engedi
ott a fotozast egyhazi szertartasok kivetelevel,
es minden kepert, akarki is keszitse az o
engedelyuk kell es sarcot vetnek ki. Gatyas
Vilmos - Billy a kolyok - megvasarolta a PRADO jopar kepenek szerzoi jogat.

De ebbe  itthon is belefutottam. A Petofi
Irodalmi Muzaum megakadalyozta Balassi kepenek
egy tankonyvbe torteno felhasznalasat a birtoklas
jogan - az egyetlen hiteles kep ugyanis az ove -,
de a Szechenyi Konyvtar is embertelen osszegeket
ker ha a plakttarbol kellene valami. Egyre tobben
ezert a majdnem hasonloan jo becsi konyvtarakbol
szolgaljuk ki magunkat. Ott mivel allami
fennatrasu intezmeny semmit sem kernek, csak ha
kell a reprografiai díjat - nagyon jo reprokat
csinalnak megeri... A sajat felészereles és fotos
eseten ha nem rongalja akkor semmit sem.

Szoval a birtoklas is kvazi jogot ad arra, hogy
megsarcoljak az embereket. (Mikent a mostani
arvajogos engedelyezesi rendszer is. Itt ugy
lattam a fizetes a lenyeg. Egy kiado csiport
fontolgatja eppen ezert, hogy a kevezobb szerzoi
jogi szabalyozassal rendelkezo Ausztriaba teszi
at a szekhelyet.... (ezen meglepodtem...)

Szep napot mindenkinek.
Jh