Re: [CC-Hungary] Kérdés nemzetközi jogdíjakkal kapcsolatban

Tisza Gergő gtisza at gmail.com
2011. Feb. 27., V, 18:33:57 CET

2011/2/27 Tisza Gergő <gtisza at gmail.com>:

> A konkrét eset elég egyértelműnek tűnik, de mégis feltéve, hogy a
> pénzt követelő valóban rendelkezik a vagyoni jogokkal, objektív alapon
> ítélné meg a bíróság egy ilyen esetben a jogdíjigényt, vagy
> figyelembevenne szubjektív szempontokat is? Ha
> - a felhasználónak alapos oka volt azt hinni, hogy a kép nem jogvédett
> (pl. a NASA honlapjáról töltötte le, ami ezt állította),
> - nem okozott a használatával vagyoni hátrányt (az egyéb esetekben
> tanúsított viselkedéséből valószínűsíthető, hogy ha tudja, hogy a kép
> fizetős, nem veszi meg, hanem másikat keres),
> [...]

Közben megtaláltam Anikóék könyvét a jogsértésnél alkalmazható
szankciókról [1] illetve Péter hasonló témájú cikkét [2]. Ha jól
értem, akkor a kártérítés fizetésére nem kötelezhető a felhasználó, ha
a tőle elvárható gondossággal járt el, és nem volt oka feltételezni,
hogy szerzői jogot sért, a jogdíj kifizetésére viszont ilyenkor is
kötelezhető (merthogy a joggyakorlat ezt beleérti a jogosulatlan
gazdagodás fogalmába, bármennyire is abszurd pl. egy nonprofit
felhasználásnál, amihez a felhasználó egy közkincs képet keres,
gazdagodásról beszélni).

[1] http://www.asva.hu/download/szjkezikonyv090216m.pdf
[2] http://www.artisjus.hu/opencms/export/download/aszerzoijogrol/kjk_eltiltas.pdf